Goed voorbereid het land op!

Grip op draagkracht

Te vroeg het land op betekent schade rijden bij de start van het seizoen.

Dat er op het land weer genoeg te doen valt, wil nog niet zeggen dat je er ‘zomaar’ op kunt. De droge zomer, het warme najaar en nu de behoorlijk natte winter, kunnen effect hebben op de conditie van de percelen. Als je daar geen rekening mee houdt, kan je dat het komend seizoen slecht bekomen. Sjon de Leeuw, betrokken bij de pilots ‘Grip op draagkracht’ en ‘Met minder druk meer lucht aan de bodem’ heeft daar vanuit de praktijk de voorbeelden van gezien. “Goed kijken en beoordelen wat het land aankan, en niet wat op dat moment handig is.”

Goed voorbereid het land op? Gebruik de tips van Sjon:

  1. Zorg dat je altijd zelf als eerste het land in gaat. Neem de situatie op zoals die is en beoordeel zelf waar en wanneer het verantwoord is om het land wel of niet op te gaan. Laat die beoordeling dus niet over aan de loonwerker op moment dat die al bezig is met bijvoorbeeld de voorjaarsbemesting. Dat was vorig jaar bij een melkveehouder het geval. Een maand na het bemesten was ik bij hem in het land en kwam dit punt ter sprake. De loonwerker gaf aan dat het ‘krap aan’ was in het land. Dan weet je eigenlijk wel genoeg, want krap aan is bijna altijd slechter dan je voor ogen hebt. Dus houd de beslissing bij jezelf!
  2. Als één of enkele percelen onvoldoende draagkrachtig zijn, durf dan ook te besluiten om deze later te bemesten of zelfs gewoonweg over te slaan. Percelen zijn niet allemaal gelijk. Ook niet binnen je eigen bedrijf. Dat ervaar ik jaarlijks als ik gedurende het seizoen in het veld loopt. Of het nu winter, voorjaar, zomer of najaar is, de verschillen blijven. Ook merk ik dat als ik met melkveehouders het veld in ga. Zodra je dat punt benoemt, komen de verschillen vaak direct wel ter sprake. Belangrijk is om de extremen goed in beeld te hebben, want het is niet elk jaar hetzelfde perceel wat minder draagkrachtig is.
  3. Grip op draagkracht

    Schade na bemesten voor de 2e snede.

    Ga kijken zodra loonwerker aan het werk is. Beoordeel dan ook hoe het gesteld is met de rijschade. Rij met hem mee, indien mogelijk en durf aan te geven dat de percelen niet in één lengte met de sleepslang bemest wordt, maar durf ook halverwege te keren en een perceel in 2 lengtes achter elkaar te bemesten. Dat vraagt veel minder trekkracht aan de slang en geeft hierdoor minder schade bij keren op kopeinde. Vaak krijg ik een reactie van: “Ja Sjon, dat is makkelijk gezegd maar komt niet altijd uit.” Dat snap ik best, maar realiseer je ook dat in dit onderdeel het meeste vermogen zit binnen het bedrijf. Die grond moet rendement geven, dus wees er zuinig op! Neem er dan ook de tijd voor en plan het goed in. Ik merk dat de kritische ondernemers hier wel bewust mee bezig zijn.

  4. Laat de bandenspanning teruglopen tot 1 bar of minder. Laat eventueel als er geen drukwisselsysteem aanwezig is, de banden weer oppompen. Kost wat, maar je krijgt meer terug.
  5. Bij gebruik van de tank: slim werken en onnodig rijden voorkomen. Dus één hele omgang maken in perceel, of één lengte rijden. Voor er in en achter eruit. Soms kan dat, dus benut die mogelijkheden.

Kortom:  een goede voorbereiding is het halve werk. Dus neem eerst polshoogte!!